Sunday, December 2, 2012

~ Durian Crepe ~

_DSC0947

Kali ke-2 nyer aku buat Durian Crepe. Mula-mula hari tu aku buat dengan kakak aku. So bila dah pandai camne nak buat crepe yang nipis senipis-nipis nyer. Baru la aku berani nak buat sendiri. Hasil nyer memuaskan hati. Tak terkoyak pon crepe yang aku buat ni. Terbaekk laa.

_DSC0945

Siap taruk dalam bekas plastik lagi.. cam nak menjual plak.. hehehe.

_DSC0952

Aku buat lebih sikit coz niat memang nak bagi kat ibu mertuaku.

_DSC0941

Mula-mula aku buatkan dulu crepe tu sampai habis adunan. Pilihan warna kuning dan hijau. Inti durian aku blender jugak coz tak nak bagi bila makan isi durian bersirat. Whipping cream taruk sikit dan inti durian taruk lebih. Biar makan rasa durian.. baru sedap.

DURIAN CREPE

Bahan-Bahan

250gm tepung gandum

3 biji telur

400ml Susu Cair ( aku pakai full cream Dutch Lady)

100ml air

1/2 sudu kecil garam

1 sudu kecil esen vanilla

1 sudu kecil pewarna kuning atau hijau

1 sudu kecil butter 

 

Untuk filling:

1 cawan non dairy whipping cream  (aku pakai Gold Label Jenama Rich’s)

Isi Durian secukupnya

 

Cara-Cara

- Pukul whipping cream dalam mixer hingga kental

- Asingkan isi durian dengan biji dan blenderkan. 

 

Cara-Cara Bungkus Crepe

- Bentangkan 1 keping crepe

- Letakkan whipping cream

- Letak isi durian

- Kemudian tutup semula dengan whipping cream

- Lipat crepe dan sejukkan dalam peti sejuk. 

 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...