Monday, October 15, 2012

~ Ayam Golek ~

_DSC0478

Semua menu aku buat akhir-akhir ni pertama kali aku buat.. maklum la budak baru belajar. Semuanya nak di cuba. Kali ni menu istimewa dari resepi mak mertua aku iaitu Ayam Golek. Jom tengok cara penyediaan dan resepinya.

_DSC0476

Kena sediakan bahan-bahannya. Awal-awal aku dah suruh en abang belikan ayam bersaiz besar kat kedai.

_DSC0485

Ayam Golek in da making dalam oven. Masa ni rasa tak sabar Ayam Golek siap di masak.

_DSC0491

Siap sudah Ayam Golek.. di bakar dengan sempurna sekali. Masa ni aku tak sempat buat sos untuk cicah dengan Ayam Golek cuma cicah dengan sos cili yang siap dalam botol jer. Iqbal dengan en abang kata sedap.. lain kali boleh buat lagi.

AYAM GOLEK

1 sudu besar Jintan Putih

1 sudu besar Jintan Manis

1 sudu besar Ketumbar

4 biji Bawang Putih

7 biji Bawang kecil

6 tangkai Cili Kering

2 btg Serai

sedikit Santan.

Garam dan serbuk kunyit

Cara-Caranya

Kisar semua bahan-bahan di atas kecuali serai dan santan. Bila kisar jangan terlalu banyak air. Biar kasi pekat2 airnya. Gaul bahan-bahan yang telah dikisar kat ayam. Titik kan serai dan tepuk-tepukkan santan kat sekeliling kulit ayam. Kemudian perapkan.. aku buat dalam 5 jam gitu lepas tu bakar dalam oven.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...